3 tips för effektivare digital kommunikation under Almedalsveckan

Antalet evenemang under Almedalsveckan har ökat stadigt de senaste åren. När konkurrensen om uppmärksamheten hårdnar kan digital kommunikation hjälpa er att nå fram med ert budskap och skörda framgångar i ert påverkansarbete under veckan.

Informationsbruset under Almedalsveckan må vara stort i såväl det fysiska som det digitala rummet. Men den strategiska organisationen kan med förhållandevis små medel snabbt förbättra sin möjlighet till ökad räckvidd för de egna budskapen.

Använd video
Gemensamt för sociala medier såsom Facebook, Instagram och Twitter är att de är uppbyggda så att användaren ska stanna kvar på plattformen så länge som möjligt. Video engagerar i större utsträckning än annat innehåll och prioriteras därför av plattformarnas algoritmer. Särskilt effektivt är det med video som skildrar händelser i realtid – vilket tar oss till nästa tips.

Sänd live
Med ett konto på Facebook, Instagram eller Twitter kan alla direktsända från Almedalsveckan. Att oannonserat starta en sändning för att fånga händelser som uppstår i stunden har sin charm – men planerar ni att direktsända från ert seminarium bör detta kommuniceras i förväg. Bjud med fördel in viktiga intressenter till att följa sändningen.

Identifiera viktiga konton
Gör det enklare att inleda nya eller delta i redan pågående konversationer med personer som har möjlighet att påverka i er fråga. Genom att kartlägga inflytelserika twittrare på förhand kan ni snabbt kommunicera era budskap när tillfälle ges.