Blogg

PR-konsultföretaget Aspekta, ledande kommunikationsstrateger i södra Sverige, ser en tydlig ökning på efterfrågan av tjänster inom varumärkesstrategi och rekryterar därför en erfaren varumärkesstrateg. Fredrik Lundgren ska bidra till att stärka Aspektas strategiska kompetens inom området och därmed bredda företagets helhetserbjudande. Vad ett varumärke står för och

oktober 18, 2018
Thomas Pålsson
Aspekta

VD och ledningsgruppen måste bära ansvaret för företagets varumärkesarbete Branding är inte bara det operativa arbetet som utförs av marknadsavdelningen Ett starkt varumärke byggs huvudsakligen på en kundfokuserad strategi där distinkta och relevanta varumärkesegenskaper kommuniceras till mottagarna, so far so good. Men, om vi tänker efter lite så är den första målgruppen att

oktober 18, 2018
Fredrik Lundgren
Aspekta

På årets internationella branschträff för PR-branschen, ICCO Global Summit i Dublin 4-5 okt, är det framförallt ett ord som frekvent återkommer bland föredragshållare och i diskussioner – Förtroende (Trust). Förtroende för verksamheter och varumärken, förtroende för talespersoner och förtroende för ledare. Paneler med representanter för PR-branschen, såväl som kunder som tillfrågats i

oktober 8, 2018
Linda Molin
Aspekta

Antalet sidor i börsbolagens årsredovisningar bli allt fler. Det visar Aspektas analys av de 25 största börsnoterade skånska bolagens årsredovisningar för 2017. Med ett genomsnitt på 109 sidor växer årsredovisningarna i omfattning, vilket kan förklaras av mindre tryckta upplagor till fördel för digital publicering och ett ökat fokus på hållbarhet, som numera i snitt utgör

oktober 5, 2018
Mikael Sjöblom
Investor Relations

Månadens lästips är utan tvivel rapporten Snabbtänkt – reflektioner från valet 2018 av ledande forskare, ett unikt forskningssamarbete där närmare 100 forskare bidrar med 80 texter som analyserar och reflekterar över årets val och valrörelse. Aspekta har läst rapporten och fastnat för ett par insikter med betydelse för lokalt och regionalt beslutsfattande.

september 28, 2018
Christina Malmberg
Public Affairs

Aspekta föreläser om hållbarhet på Ekonomihögskolan i Lund Ekonomihögskolan i Lund anordnade förra veckan en inspirationsdag med tema Hållbarhet för sina studenter. Vi blev inbjudna att medverka som föreläsare, med anledning av den hållbarhetskartläggning vi genomförde i början av sommaren 2018. Martin Lucander, konsult inom strategisk hållbarhetskommunikation på Aspekta, berättade

september 13, 2018
Martin Lucander
Övrigt

”Thriller”, ”rysare” är bara några uttryck som använts av svenska och internationella medier för att beskriva det svenska valet och stundande regeringsbildningen. För om det är något som statsvetare, opinionsbildare och politiskt aktiva är överens om är det att vi står inför en mer eller mindre komplicerad regeringsbildning och därmed en osäker politisk tid. Det

september 11, 2018
Christina Malmberg
Public Affairs

Kajsa Nilsson läser masterprogrammet i Strategisk Kommunikation vid Lunds Universitet och kommer att vara hos oss fram till november. Vi passade på att ställa några snabba frågor till henne. Vad ser du fram emot med din praktik? Jag ser fram emot att få en inblick i arbetet som konsult. Jag brinner

september 6, 2018
Kajsa Nilsson
Aspekta

Aspekta har tagit fram en unik kartläggning av hur de svenska bolagen på Stockholmsbörsens Large Cap lista står sig i förhållande till FN:s Agenda 2030. Bland annat visar det sig att en tredjedel av bolagen inte följer något utav de 17 globala utvecklingsmålen, medan 8 av 10 bolag följer färre än 10 stycken mål.

juli 30, 2018
Martin Lucander
Corporate Communication

På Öresundsbrons seminarium diskuterade Kaj V Holm från Öresundsbron, Johan Wessman från Öresundsinstituttet, den danska transportministern Ole Birk Olesen från Liberal Alliance samt Rikard Larsson, socialdemokrat och ledamot av riksdagens trafikutskott under ledning av DR-journalisten Jacob Illeborg.   Almedalsveckan kan vitaliseras av Folkemödet i Allinge

juni 18, 2018
Thomas Pålsson
Övrigt