Öka räckvidden under Almedalsveckan – så nyttjar du den digitala arenan

Almedalen är årets stora public affairs-händelse för många företag och organisationer. Fler och fler bokar resa och boende till politikerveckan i hopp om att öka medvetenhet och engagemang i sina frågeställningar. När konkurrensen om uppmärksamhet blir allt större – då blickar smarta organisationer mot den digitala arenan för att öka räckvidden för sina egna budskap och påverkansarbete.

Förra året genomfördes 3 800 arrangemang under Almedalsveckan. Det är 543 per dag. Dessutom har antalet arrangemang stadigt ökat de senaste åren vilket betyder att konkurrensen för att locka rätt personer till rätt seminarium blivit allt hårdare.

I det fysiska rummets växande informationsbrus så sticker organisationer med en digital strategi ut. De når ut med sitt budskap utanför seminarierummets fyra väggar, fogar in sina budskap och frågeställningar i pågående konversationer och använder hashtaggar och ambassadörer för att öka sitt genomslag. Nedan har vi sammanställt tre startpunkter som kan hjälpa din organisation att ta tillvara på dessa digitala möjligheter.

Direktsänd ert seminarium

Facebook, Instagram och Twitter stödjer alla tre numera direktsändningar via respektive plattform. Beroende på målgruppens medievanor kan ni använda direktsändningar för att sprida ert budskap till dem som inte befinner sig på plats. Varför inte bjuda in viktiga intressenter att följa direktsändningen via ert Facebook- Instagram- eller Twitter-konto?

Bevaka och delta i konversationen

Almedalsveckan skapar enorma mängder digitala konversationer. Företrädare från näringslivet, politiker, journalister och andra tyckare hamnar ofta i menings- och erfarenhetsutbyten. Utse en eller flera ansvariga som bevakar och deltar i de konversationer som uppstår i stunden. Organisationen som är på hugget med en väl tajmad tweet kan se sitt budskap spridas som en eld, både brett och i relevanta nätverk. Fråga Rädda Barnen som var ute i rätt tid med rätt budskap förra året.

Kartlägg viktiga twittrare

Ingen kan med säkerhet förutspå vilket innehåll som får spridning och vilket som inte får det. Alla kan däremot förbereda sig för att öka chanserna för spridning. Det första steget är att identifiera inflytelserika twittrare i era frågor. Förbered er genom att skapa innehåll som intresserar nyckelpersonerna och med syftet att skapa spridningseffekter.

Vill du veta hur din organisation bör nyttja den digitala arenan för att öka räckvidden under Almedalsveckan? Kontakta Pontus Lundgren, pontus.lundgren@aspekta.se, för mer information.