Vem litar på media?

Vilka av oss litar på media? Svaret, visar det sig, är de allra flesta.

Samtidigt som mediebranschen i stort befinner sig under angrepp från alternativa medier visar det sig att det svenska folkets förtroende till media och journalister är fortsatt högt.

Bara en grupp står ut i Jesper Strömbäcks senaste analys av Demokratipanelen 2014-2016: SD-sympatisörer. Bland dem har förtroendet för media och journalister minskat markant.

Det höga förtroendet kanske höjer ögonbryn. Mediebranschen i stort befinner sig i en förtroendekris. Alternativa medier har kapat sociala distributionskanaler och delar av dagordningsmakten. Men trenden tycks inte ha påverkat de flesta svenskars förtroende för traditionell media särskilt negativt.

Den tycks inte heller ha påverkat mediebranschens eget förtroende.

I en undersökning från Reuters Institute for the Study of Journalism förutspår företrädare från mediebranschen en ökad tillströmning läsare i fejknyheternas kölvatten. Frågan är om trenden nu börjat vända. Breitbart News – den amerikanska fanbäraren för alternativa nyheter – har tappat stora mängder trafik sedan de gått från attack till försvar av makten. Facebook – en viktig distributionskanal för nyheter – har efter ett initialt stretande börjat ta ansvar  för att stäva spridningen av falska nyheter.

Skriverierna om alternativ medias uppsegling har nog alltså överdrivits i en svensk kontext. Traditionell svensk media och journalistik mår bra och är det bästa alternativet för att delta i och påverka samhällsdebatten.