5 tips för IR i sociala medier

För att bygga framgångsrika investerarrelationer gäller det att våga blicka bortom de traditionella verktygen och även börja väva in sociala medier i det dagliga arbetet. Men för att lyckas krävs mer än att bara klippa och klistra text från det senaste regulatoriska pressmeddelandet! Här har vi samlat 5 tips för dig som vill komma igång med IR i sociala medier.

1. Ta fram en publiceringsplan
Visst kan det finnas en charm med idéer som skapas i stunden. Men det är inte hållbart i längden. Planera och producera inlägg i förväg för att säkerställa att det finns något att publicera vid såväl viktiga bolagshändelser som under lugnare perioder.

2. Återanvänd material…
Räcker tiden inte riktigt till för att hitta på nytt material? Eller behöver du bara lite inspiration för att komma igång? Innehållet i årsredovisningen, delårsrapporten eller pressmeddelandet utgör en bra start!

3. …men anpassa det
Utgå inte från att befintliga texter kan publiceras rakt av. Viss justering kan vara nödvändig för att såväl budskapet som tonaliteten ska passa sociala medier. Tona ner det formella ett snäpp och ge innehållet en mer personlig prägel.

4. Bjud på extramaterial
Gör djupdykningar i nyheter och information som redan blivit offentlig för marknaden. På så sätt kan era sociala medier bli en plattform med mervärde, istället för att vara dömt att bli ett arkiv för information som ändå finns i era pressmeddelanden.

5. Tänk visuellt
Låt video och infografik ta plats i flödet. Genom att ge form och rörelse till siffror från året, till verksamheten eller till marknaden i stort, blir det enklare för era följare att ta till sig informationen och därmed se potentialen i ert bolag.

Vill du lära dig mer om investor relations? Anmäl dig till IR i praktiken den 10 maj. Mer information hittar du här