Är din års- och hållbarhetsredovisning integrerad – eller bara rörig?
“Hållbarhet är en integrerad del i vår verksamhet” – hur många gånger har vi hört eller sett det uttrycket i företags kommunikation? Uttrycket känns minst sagt utslitet. Men med CSRD på intåg har “integrerat” kanske aldrig varit mer sant? Så hur gör man sin hållbarhetsredovisning väl integrerad och lättillgänglig för målgrupperna?
Det har inte undgått någon i hållbarhets- och kommunikationskretsar att en strid ström av nya lagkrav kring hållbarhetsrapportering och hållbarhetskommunikation rullas ut från EU. CSRD, CSDDD och Green Claims är bara några exempel på lagar som kommer träda i kraft inom unionen i en nära framtid.
Med dessa lagkrav kommer hållbarhetsrapporteringen standardiseras och bli mer informationstung. Detta kommer också ställa större krav på hållbarhetsredovisningen att sätta informationen i sitt sammanhang och göra informationen tillgänglig för företagets olika intressentgrupper, så som investerare, medarbetare, kunder eller leverantörer.
Navigeringshjälpen stjälper
Men med mer information att navigera, ska man då verkligen integrera? En ogenomtänkt integrering av hållbarhetsredovisnigen och hållbarhetsrapporten i företagets årsredovisning gör snarare att information tappas bort och gör att redovisningarna bara blir röriga.
I Aspektas årliga kartläggning över de 150 största börsbolagens års- och hållbarhetsredovisningar, ser vi att 3 av 5 redovisningar upplevs som otydliga att navigera även av oss som är specialister på området. Detta kan bero på allt från en ogenomtänkt rapportstruktur, till att använda oetablerad terminologi, eller att man använder sitt interna företagsspråk i en extern kontext där den riskerar att tappa sin innebörd.
Hela 57 procent av redovisningarna erbjuder någon form av navigeringsstöd, till exempel klickbara menyer, infografik eller färgkodning, men genomförandet av denna hjälp lämnar ibland en hel del att önska och riskerar göra läsaren frustrerad snarare än avhjälpt.
Ha målgruppen i sikte
Här behöver man som företag ta ett steg tillbaka innan man dyker in i rapportförfattandet. Vem är egentligen målgruppen för redovisningen? Och hur hälper vi dem att tillgodogöra sig information på ett relevant sätt? För även om CSRD blir ett gemensamt rapporteringsspråk, och CSRD-rapporten har en etablerad struktur, är det inte klarlagt i lagstiftningen hur informationen ska redovisas och göras tillgänglig för olika intressentgrupper.
Med en väl genomtänkt struktur för integrering av hållbarhet i din redovisning kan du däremot göra det lätt att hitta rätt. Detta gör du till exempel genom att:
- Etablera en tydlig struktur och röd tråd genom redovisningen
- Välja korrekt och etablerad terminologi
- Använda färg, form och infografik
- Etablera klickbara menyer och navigering
För att verkligen kunna förmedla värdet av ditt hållbarhetsarbete behöver du kommunicera det korrekt, enkelt och relevant för målgruppen. Här har Aspekta mångårig expertis och stöttar gärna företag att komma igång med sin redovisningsproduktion.