juli 2020
Digitala Almedalsarenor – fler megafoner än lyssnare

När beskedet kom i slutet av mars om att Almedalsveckan 2020 ställdes in var det väntat. Risken för smittspridning av covid-19 och rådande samhällsrestriktioner innebar att det på många sätt var omöjligt att genomföra. Säkerligen togs beskedet emot med blandade känslor hos många aktörer. Förståelse varvat med besvikelse och oro för inställda planer och förlorade

juli 10, 2020
Åsa Väärälä
Public Affairs
I en global värld behöver vi varandra

I dag firar Öresundsbron 20 år. Denna länk mellan två länder som bland annat har skapat Nordens största arbetsmarknadsregion och en direkt närhet mellan södra Sverige och en internationell flygplats med global räckvidd. Men det är hög tid för en nytändning för Öresundsregionen. Samarbetet mellan Sverige och Danmark påminner delvis om ett dysfunktionellt äktenskap, där

juli 1, 2020
Thomas Pålsson
Övrigt
juni 2020
Hållbarhet tar plats i delårsrapporterna

Delårsrapporten är ett av de viktigaste verktygen för ett börsnoterat bolags kommunikation. Därför är det betydelsefullt att göra rapporten så kommunikativ som möjligt, inte bara redovisa enligt regelverk. Aspekta gick nyligen igenom ett 50-tal börsnoterade bolags delårsrapporter för årets första kvartal. Den mest intressanta trenden är hållbarhet. Många bolag nämner inte

juni 30, 2020
Anna Westesson
Investor Relations
Royal Canin ny kund hos Aspekta

Hund- och kattfoderstillverkaren Royal Canin gör en satsning för att öka kunskapen kring vikten av rätt näring för nyfödda och unga katter och hundar. Till sin hjälp tar Royal Canin PR- och kommunikationsbyrån Aspekta AB. Samarbetet ska bidra till att öka kunskapen hos djurägare så att de kan skapa rätt förutsättningar för att deras djur ska få ett hälsosamt och friskt liv. 

juni 24, 2020
Linda Molin
Corporate Communication
maj 2020
Att bedriva opinionsarbete i rådande samhällssituation

Är det möjligt att bedriva påverkansarbete under rådande samhällssituation? Går det att göra sin röst hörd och positionera en samhällsfråga i kölvattnet av en pågående Covid-19 kris och avsaknaden av Almedalen som en arena? Aspekta har tagit tempen på det svenska debattklimatet. Sedan mitten av mars är det krisen som sätter den

maj 29, 2020
Åsa Väärälä
Public Affairs
Aspekta breddar ägandekretsen

Malmöbaserade PR- och kommunikationskonsultföretaget Aspekta breddar sitt ägande genom att Anna Westesson blir delägare och samtidigt ny senior konsult. Dessutom blir även Aspektas nuvarande medarbetare och hållbarhetsspecialist Martin Lucander delägare. – Vi ser den partnerägda modellen som den bästa; att ett företag ägs och leds av konsulter som dagligen möter kunderna ger

maj 4, 2020
Linda Molin
Aspekta
april 2020
Att ta beslut och informera på rätt grunder

Vi vet det alla – hur viktigt det är att fatta beslut och informera på rätt grunder. Särskilt med hänsyn till de föränderliga och oroliga tider vi just nu lever i. En tid då faktabaserad information och välgrundade beslut hindrar rykten och felaktigheter från att spridas samt förhindrar förhastade beslut.  Genom att

april 28, 2020
Aspekta
Nya digitala arenor för fortsatt samhällsdebatt

När Almedalsveckan 2020 ställdes in kom det inte som en överraskning. Det var ett ansvarsfullt beslut av huvudarrangörerna och Sveriges åtta riksdagspartier. Att regioner och kommuner ska prioritera och fokusera på Almedalen under rådande Covid-19 pandemi och dess verkningar på samhället kan idag inte motiveras. Det är heller inte möjligt utifrån rådande riktlinjer för

april 21, 2020
Public Affairs
En ny omvärld skapar nya lösningar

Spridningen av coronaviruset ställer oss inför utmaningar vi aldrig tidigare upplevt. Vi slits mellan en oro för de äldre samt en oro för ekonomin och resten av samhället. Effekterna av coronapandemin medför utmaningar för många företag. Stängda gränser leder till försenade eller uteblivna leveranser, minskad efterfrågan och avbrutna produktioner. Innan påskhelgen nådde vi all time

april 15, 2020
Linda Molin
Corporate Communication
Fortsätt att kommunicera med marknaden trots turbulenta tider

Även om det är turbulenta tider och det kan vara svårt som börsnoterat bolag att fokusera på den externa informationen är det viktigt att fortsätta att kommunicera med aktieägare och övrig finansiell marknad för att behålla och till och med höja företagets trovärdighet. Bolagsstämman är fortfarande ett viktigt forum att föra en dialog på, även

april 2, 2020
Mikael Sjöblom
Investor Relations
mars 2020
Att leda i kris – tips kring internkommunikation när allt fler arbetar hemifrån

Coronavirusets (COVID-19) utveckling påverkar vår vardag och hela vårt samhälle. För att hejda sprittsmidningen har kraftiga åtgärder införts med organisatoriska effekter, där alltfler medarbetare arbetar på distans. I samband med kris och oroliga tider är det viktigt för dig som är chef och har medarbetaransvar att kontinuerligt kommunicera och föra dialog med dina medarbetare även

mars 19, 2020
Åsa Väärälä
Corporate Communication
Coronavirus – Att kommunicera i oroliga tider

En checklista med frågor och en gratis riskanalysmall för dig som vill stärka och hantera din kommunikation.

mars 12, 2020
Linda Molin
Corporate Communication
Välkommen Simon Vinde, byråns nya studentmedarbetare

Vi är glada över att välkomna vårt senaste tillskott, Simon Vinde, till Aspekta. Simon kommer arbeta som studentmedarbetare i vår danska verksamhet. Vi ställde några frågor till Simon för att lära känna honom lite bättre. Vem är Simon Vinde? Jeg bor i København, hvor jeg læser Kommunikation og Digitale

mars 10, 2020
Aspekta
Övrigt
november 2019
Är du redo att möta framtida utmaningar?

Inbromsningen i ekonomin är tydlig efter ett antal år av stark tillväxt. Samtidigt är den politiska osäkerheten stor: handelskrig, konflikthärdar, Brexit, ökad polarisering och viktiga valrörelser borgar för att 2020 blir ett både utmanande och spännande år. För verksamheter som behöver navigera i tider av större osäkerhet är det värdefullt att vara

november 28, 2019
Thomas Pålsson
Aspekta
4 trender du bör känna till om börsbolagens hållbarhetsredovisning

En organisations hållbarhetsarbete kan vara en källa till ökat förtroende och lojalitet och bidra till ökad lönsamhet och ett stärkt arbetsgivarvarumärke. Men möjligheten att uppnå detta förutsätter att intressenterna får en tydlig och trovärdig bild av varför och hur organisationen tar ansvar för sin påverkan på omvärlden. För andra året i rad

november 22, 2019
Martin Lucander
Investor Relations
Kris och lågkonjunktur – vad väntar runt hörnet 2020?

Osäkerheten om vad framtiden för med sig är stor. Att vara väl förberedd minskar sannolikheten för allvarliga felsteg vid oväntade händelser som annars riskerar att urholka förtroendekapitalet. Det handlar om att förutse, förebygga och förbereda verksamheten – och att träna för det oväntade. Aspekta har en väl utvecklad metodik.  INVENTERA De flesta organisationer är

november 4, 2019
Thomas Pålsson
Aspekta
oktober 2019
Sex av tio börsbolag följer Agenda 2030

En nyligen framtagen rapport över de största svenska börsbolagens hållbarhetsrapportering visar att sex av tio bolag ställer sig bakom FN:s Agenda 2030. Detta är en ökning ifrån i fjol, men bara 20 procent av dessa har kopplat sitt arbete till något av de 169 delmålen. Rapporten, som är framtagen av kommunikationskonsultföretaget Aspekta,

oktober 28, 2019
Martin Lucander
Aspekta
Aspektas rapport om de största börsbolagens hållbarhetsrapportering

Hållbarhetsarbete handlar om att ta ansvar för organisationens påverkan på omvärlden. Hållbarhetskommunikation handlar i sin tur om att förklara hur detta ansvarstagande ser ut i praktiken. När omvärlden får en klar bild av hur organisationen tar sitt ansvar omsätts det i ökat förtroende och lojalitet, vilket snabbt kan omvandlas till både ökad lönsamhet och

oktober 25, 2019
Martin Lucander
Corporate Communication
september 2019
Så blir din årsredovisning bättre än genomsnittet

En bra årsredovisning skapar intresse för och kunskap om bolaget både hos nya och befintliga investerare. Aspekta har för åttonde gången genomfört en trendstudie av de 25 högst värderade skånska börsbolagens årsredovisningar. Här är våra viktigaste rekommendationer: VD har ordet Ett bra VD-ord blickar inte bara bakåt över året som har varit, utan även

september 17, 2019
Jonas Årefors
Aspekta
Ditt företags roll i samhället – En kurs från Aspekta och Handelskammaren

Den 4 oktober kommer Aspekta tillsammans med Sydsvenska Industri- och Handelskammaren att göra en djupdykning i företagens roll i samhället. Under en heldag kommer fokus att läggas på hur din organisation kan i relation till politik och media påverka och driva samhällsopinionen på ett sätt som kan stärka er verksamhet. Under dagen

september 5, 2019
Martin Lucander
Aspekta
Linda Molin ny VD för Aspekta AB

Linda Molin tar över som VD för Malmöbaserade PR- och kommunikationsföretaget Aspekta AB. Linda är idag vice VD i Aspekta, och bolagets nuvarande VD, Thomas Pålsson, kommer framöver att fokusera på att utveckla Aspektas strategiska samarbeten och bredda bolagets erbjudande. Förändringen gäller från idag, den 4 september 2019. – Detta är en sedan länge

september 4, 2019
Linda Molin
Aspekta
augusti 2019
Välkommen Sara – kreativ, filmande ekonom med hållbarhetsfokus!

Vi är glada över att få välkomna vårt senaste tillskott, Sara Thorngren, till Aspekta. Vi ställde några frågor till Sara så att vi alla kan lära känna henne lite bättre. • Vem är Sara Thorngren? Jag har en kandidatexamen från Lunds Universitet i företagsekonomi med inriktning på marknadsföring. Innan jag började

augusti 27, 2019
Aspekta
Aspekta
juni 2019
Aspektas hållbarhetsredovisning 2018

Hållbarhet är en viktig fråga. Det handlar om hur individen mår men också om hur vår omvärld mår. Och alla kan dra sitt strå till stacken för en mer hållbar värld. Vi på Aspekta hjälper våra kunder att hitta de områden där de har störst påverkan på sin omvärld, vi hjälper dem också med att

juni 3, 2019
Linda Molin
Aspekta
maj 2019
På vej mod folketingsvalget: Bliver Danmark det nye Sverige?

Den 7. maj udskrev Lars Løkke Rasmussen så folketingsvalget til afholdelse grundlovsdag, 5. juni. I tiden op til udskrivelsen har der været masser af politiske temaer: Skal Danmark have ny statsminister? Bliver Dansk Folkepartis størrelse halveret? Kommer finansmanden Klaus Riskær i Folketinget? Kommer Danmark op på siden af Sverige i spørgsmål om grøn omstilling og

maj 22, 2019
Public Affairs
Hållbarhetsrapporter: Vad vi ser fram emot inför årets skörd

Under 2018 gjorde vi på Aspekta en kartläggning över hållbarhetsrapporterna tillhörande landets 220 största börsbolag. En både intressant och givande läsning, inte minst då det gav oss tillfälle att uppleva den stora kreativa bredd som finns när det kommer till att kommunicera ett företags hållbarhetsarbete. Nu väntas snart en ny omgång rapporter

maj 16, 2019
Martin Lucander
Aspekta
april 2019
Aspekta ny partner till Ekonomihögskolan vid Lunds universitet

PR- och kommunikationsföretaget Aspekta har slutit avtal om att ingå i partnerprogrammet vid Ekonomihögskolan, Lunds universitet. Aspekta ingår därmed i Ekonomihögskolans breda partnernätverk och kommer bland annat bidra i utvecklingen av ett nystartat hållbarhetsprojekt som skolan driver. Målet för Ekonomihögskolans partnerprogram är att stärka banden mellan Ekonomi-högskolan och näringslivet, bland annat genom

april 2, 2019
Linda Molin
Övrigt
mars 2019
Möt våra två nya praktikanter

I måndags började två nya praktikanter hos oss på Aspekta. Vi bad dem svara på några korta frågor så att även ni får möjlighet att lära känna våra senaste tillskott, Max Persson och Sasha Steneram. Max Persson, Lunds universitet | Strategisk kommunikation Vad kommer du göra på Aspekta? Jag kommer att

mars 28, 2019
Aspekta
Övrigt
5 tips för IR i sociala medier

För att bygga framgångsrika investerarrelationer gäller det att våga blicka bortom de traditionella verktygen och även börja väva in sociala medier i det dagliga arbetet. Men för att lyckas krävs mer än att bara klippa och klistra text från det senaste regulatoriska pressmeddelandet! Här har vi samlat 5 tips för dig som vill komma igång

mars 20, 2019
Elias Månsson
Investor Relations
Vässa dina kunskaper i Investor Relations

Arbetar du med investerarrelationer på ett börsnoterat bolag eller ett bolag som planerar att noteras och vill lära dig mer? Den 10 maj har du möjlighet att gå vår uppskattade utbildning IR i praktiken. Under en heldag får du en grundlig genomgång av de viktigaste aspekterna att ta hänsyn till inom

mars 8, 2019
Elias Månsson
Investor Relations
februari 2019
Lär känna vår praktikant Milad

Vi ställde ett par frågor till Milad. Här får du möjligheten att lära känna honom lite närmare. Kan du berätta lite om dig själv och din bakgrund/utbildning? Milad Baghal Shirvan heter jag och jag är utbildad som professionell designer, illustratör, animatör, serieskapare och serietecknare på Malmö högskola och Kvarnbys serieskolan i

februari 14, 2019
Aspekta
Övrigt
Aspekta rekryterar erfaren kommunikationskonsult

Daniel Schale gör comeback som konsult på Aspekta. Han kommer närmast från rollen som kommunikationsdirektör för det börsnoterade läkemedelsbolaget Neurovive Pharmaceutical, där han har arbetat med såväl finansiell kommunikation som corporate communications och public affairs. Daniel har även en bakgrund som PR-konsult samt inom politiken som politisk sekreterare, pressansvarig och kampanjledare för Liberalerna. Det

februari 6, 2019
Linda Molin
Aspekta
januari 2019
Stilhed før storm i Danmark?

Stilhed før storm i Danmark? Det politiske Danmark går et spændende 2019 i møde. Der skal være folketingsvalg senest 17. juni og lige nu indikerer en række forhold et uforudsigeligt valgresultat. Måske kan vi endda få en situation, der minder om den, de har oplevet i Sverige siden Rigsdagsvalget 9. september.

januari 30, 2019
Aspekta
Tydliga trender inom kommunikation 2019

Vi har under senare delen av 2018 sett de trender som tydligast kommer att påverka företags och organisationers kommunikation under 2019. Den trend som sticker ut allra mest är ett skifte från att investera i digitala verktyg och strategier till att istället förtroendefrågor och värderingspositionering är det område som förväntas bli det som kommer att

januari 21, 2019
Corporate Communication
”Stormen Jan drar in och släpper fram Löfven”

Från midsommarafton varje dag till att stormen Jan drar in, politiska surdegar går inte längre att ducka för, Miljöpartiets nya språkrör blir en nyckelaktör och Malmö visar vägen i runda två. Csaba Bene Perlenberg som stod för den politiska spaningen på Aspektas Nytårskur förra veckan, har redan fått rätt på en avgörande punkt i svensk

januari 15, 2019
Övrigt
Förtroendekapitalet och förtroendet för kapitalet

I en värld av misstro mot i princip alla auktoriteter och större osäkerhet är förtroende i dag en nyckelfråga. Det handlar både om företagen vi leder och samhället vi lever i. Därför är det inte förvånande att Corporate reputation går från fjärde till första platsen och ersätter digitalt/online som det kommunikationsområde där de intervjuade i

januari 14, 2019
Thomas Pålsson
Övrigt
november 2018
Varför är ”branding” viktigare än marknadsföring?

Varför är ”branding” viktigare än marknadsföring? Varför skulle man överhuvudtaget bry sig om att prioritera varumärkesarbetet före sin egna fantastiska taktiska marknadsplan som kommer lyfta företaget till stratosfäriska höjder? Ett enkelt svar på den frågan finns i din mobil, surfplatta eller dator och heter Google. Innan någon ens kommer på tanken att interagera med

november 29, 2018
Övrigt
Aspekta söker praktikant till våren 2019!

Letar du efter en spännande och lärorik praktik under vårterminen 2019? Vi söker dig som är nyfiken, samhällsengagerad och som vill arbeta med PR och strategisk kommunikation. Aspekta AB grundades 1994 och är idag en av södra Sveriges största konsultföretag inom PR och kommunikation. Aspekta är unikt som PR-konsultföretag i Öresundsregionen genom vår kombination av

november 21, 2018
Aspekta
Aspekta
Varumärkesutvärdering – En checklista

Hur vet du att ditt varumärke är tillräckligt starkt för att leverera det interna och externa värde du behöver i ditt marknadsföringsarbete? Vi har tagit fram en mycket kort checklista med ett fåtal frågor som snabbt ger en fingervisning om ni är på rätt väg: Finns det något unikt i

november 5, 2018
Aspekta
oktober 2018
PR-konsultföretaget Aspekta breddar sitt erbjudande – värvar erfaren varumärkesstrateg

PR-konsultföretaget Aspekta, ledande kommunikationsstrateger i södra Sverige, ser en tydlig ökning på efterfrågan av tjänster inom varumärkesstrategi och rekryterar därför en erfaren varumärkesstrateg. Fredrik Lundgren ska bidra till att stärka Aspektas strategiska kompetens inom området och därmed bredda företagets helhetserbjudande. Vad ett varumärke står för och

oktober 18, 2018
Thomas Pålsson
Aspekta
VD och ledningsgruppen måste bära ansvaret för företagets varumärkesarbete

VD och ledningsgruppen måste bära ansvaret för företagets varumärkesarbete Branding är inte bara det operativa arbetet som utförs av marknadsavdelningen Ett starkt varumärke byggs huvudsakligen på en kundfokuserad strategi där distinkta och relevanta varumärkesegenskaper kommuniceras till mottagarna, so far so good. Men, om vi tänker efter lite så är den första målgruppen att

oktober 18, 2018
Aspekta
Stärkt förtroendekapital med hjälp av engagemang och ställningstaganden

På årets internationella branschträff för PR-branschen, ICCO Global Summit i Dublin 4-5 okt, är det framförallt ett ord som frekvent återkommer bland föredragshållare och i diskussioner – Förtroende (Trust). Förtroende för verksamheter och varumärken, förtroende för talespersoner och förtroende för ledare. Paneler med representanter för PR-branschen, såväl som kunder som tillfrågats i

oktober 8, 2018
Linda Molin
Aspekta
Ökat fokus på hållbarhet och digital publicering gör de skånska årsredovisningarna allt mer omfångsrika

Antalet sidor i börsbolagens årsredovisningar bli allt fler. Det visar Aspektas analys av de 25 största börsnoterade skånska bolagens årsredovisningar för 2017. Med ett genomsnitt på 109 sidor växer årsredovisningarna i omfattning, vilket kan förklaras av mindre tryckta upplagor till fördel för digital publicering och ett ökat fokus på hållbarhet, som numera i snitt utgör

oktober 5, 2018
Mikael Sjöblom
Investor Relations
september 2018
Oheliga allianser, politiska vildar och osexiga surdegar – lokala trender i det politiska landskapet

Månadens lästips är utan tvivel rapporten Snabbtänkt – reflektioner från valet 2018 av ledande forskare, ett unikt forskningssamarbete där närmare 100 forskare bidrar med 80 texter som analyserar och reflekterar över årets val och valrörelse. Aspekta har läst rapporten och fastnat för ett par insikter med betydelse för lokalt och regionalt beslutsfattande.

september 28, 2018
Public Affairs
Aspekta föreläser om hållbarhet på Ekonomihögskolan i Lund

Aspekta föreläser om hållbarhet på Ekonomihögskolan i Lund Ekonomihögskolan i Lund anordnade förra veckan en inspirationsdag med tema Hållbarhet för sina studenter. Vi blev inbjudna att medverka som föreläsare, med anledning av den hållbarhetskartläggning vi genomförde i början av sommaren 2018. Martin Lucander, konsult inom strategisk hållbarhetskommunikation på Aspekta, berättade

september 13, 2018
Martin Lucander
Övrigt
Efter valet: Avvakta och påverkas eller agera och påverka?

”Thriller”, ”rysare” är bara några uttryck som använts av svenska och internationella medier för att beskriva det svenska valet och stundande regeringsbildningen. För om det är något som statsvetare, opinionsbildare och politiskt aktiva är överens om är det att vi står inför en mer eller mindre komplicerad regeringsbildning och därmed en osäker politisk tid. Det

september 11, 2018
Public Affairs
Aspekta har fått tillökning i form av en ny praktikant

Kajsa Nilsson läser masterprogrammet i Strategisk Kommunikation vid Lunds Universitet och kommer att vara hos oss fram till november. Vi passade på att ställa några snabba frågor till henne. Vad ser du fram emot med din praktik? Jag ser fram emot att få en inblick i arbetet som konsult. Jag brinner

september 6, 2018
Aspekta
juli 2018
Aspektas hållbarhetskartläggning av bolagen på börsens Large Cap lista

Aspekta har tagit fram en unik kartläggning av hur de svenska bolagen på Stockholmsbörsens Large Cap lista står sig i förhållande till FN:s Agenda 2030. Bland annat visar det sig att en tredjedel av bolagen inte följer något utav de 17 globala utvecklingsmålen, medan 8 av 10 bolag följer färre än 10 stycken mål.

juli 30, 2018
Martin Lucander
Corporate Communication
juni 2018
Almedalsveckan kan vitaliseras av Folkemödet i Allinge

På Öresundsbrons seminarium diskuterade Kaj V Holm från Öresundsbron, Johan Wessman från Öresundsinstituttet, den danska transportministern Ole Birk Olesen från Liberal Alliance samt Rikard Larsson, socialdemokrat och ledamot av riksdagens trafikutskott under ledning av DR-journalisten Jacob Illeborg.   Almedalsveckan kan vitaliseras av Folkemödet i Allinge

juni 18, 2018
Thomas Pålsson
Övrigt
Aspekta och Region Skåne tecknar ramavtal för tjänster inom Public Affairs

Aspekta har tecknat ett ramavtal med Region Skåne för tjänster inom Public Affairs för Region Skåne dess förvaltningar samt för bolagen Business Region Skåne, Tourism Skåne, Event in Skåne, Invest in Skåne AB, Film Skåne AB samt Skåne Care. Aspekta vann upphandlingen som en av fem leverantörer. – Vi är mycket glada

juni 4, 2018
Thomas Pålsson
Public Affairs
Tips inför kontakten med media

Tips inför kontakten med media Du trodde att du kunde hantera media. Du krävde att få läsa texten på förhand. Ändå blev artikeln inte alls som du trodde. Och det är bara att inse – alla journalister vinklar en story. En artikel kan inte innehålla allt och måste vinklas för att budskapet ska

juni 1, 2018
Gunnar Wrede
Corporate Communication
maj 2018
Lär dig att hantera kurspåverkande information

Lär dig att hantera kurspåverkande information Misstänkta insiderbrott blir allt vanligare bland svenska börsbolag och trots införandet av en skarpare lagstiftning mot marknadsmissbruk (MAR) ökar anmälningarna. Nasdaq, Finansinspektionen och Ekobrottsmyndigheten arbetar aktivt för att stävja utvecklingen och tunga böter väntar vid en fällande dom. Bidrar möjligtvis en växande osäkerhet om reglerna kring kurspåverkande information

maj 29, 2018
Jonas Årefors
Investor Relations
Vässa dina kunskaper i Investor Relations

Arbetar du med investerarrelationer på ett börsnoterat bolag eller ett bolag som planerar att noteras och vill lära dig mer? Den 31 augusti har du möjlighet att gå vår uppskattade utbildning IR i praktiken. Under en heldag får du en grundlig genomgång av de viktigaste aspekterna att ta hänsyn till inom

maj 9, 2018
Jonas Årefors
Investor Relations
3 tips för effektivare digital kommunikation under Almedalsveckan

Antalet evenemang under Almedalsveckan har ökat stadigt de senaste åren. När konkurrensen om uppmärksamheten hårdnar kan digital kommunikation hjälpa er att nå fram med ert budskap och skörda framgångar i ert påverkansarbete under veckan. Informationsbruset under Almedalsveckan må vara stort i såväl det fysiska som det digitala rummet. Men den strategiska

maj 7, 2018
Elias Månsson
Övrigt
april 2018
Almedalspanelen – 4 fallgropar att undvika

Almedalsveckan firar 50 år och är en unik möjlighet för den som vill forma samhällsdebatten inför valet i höst. Arrangerar ni ett seminarium eller en paneldebatt under veckan? Undvik dessa misstag när ni sätter samman er

april 16, 2018
Public Affairs
Värderingar toppar årets Förtroendebarometer

Nyligen publicerade Medieakademin årets upplaga av Förtroendebarometern, den undersökning där svenskar får uttrycka sitt förtroende för samhällsinstitutioner och företag. Bland topp-10 syns återkommande samma företag, men där två företag åtnjuter ett särskilt stort förtroende bland svenskar. Vad har de gemensamt? En värderingsbaserad kommunikation. Att Systembolaget och IKEA återigen dominerar i Förtroendebarometern beror

april 11, 2018
Martin Lucander
Övrigt
Den 8. udgave af Folkemødet på Bornholm

Folkets møde Ligesom Almedalsveckan bliver også Allinge flittigt besøgt af politikere, opinionsdannere og kommunikationsfolk. Men Folkemødet på Bornholm kan nok siges at være lidt mere folkeligt end den svenske storesøster i Visby. Efter otte år er der stadig en vis grad af græsrodspræget nystartethed over Folkemødet, og der kommer mange mennesker fra hele Danmark

april 9, 2018
Övrigt
Aspektas 2017 i korthet

2017 var ett händelserikt år för Aspekta. Här har vi samlat några av årets händelser och

april 4, 2018
Thomas Pålsson
Aspekta
mars 2018
Aspektas praktikant Felicia Boudrée

Aspektas senaste tillskott är Felicia Boudrée som kommer praktisera hos oss till början av juli. Felicia läser utbildningen Strategisk kommunikation på Lunds Universitet. Vi ställde några snabba frågor till henne. Vad ser du fram emot med din praktik? Det ska framför allt bli roligt att få arbeta praktiskt med det jag

mars 27, 2018
Aspekta
Malmö FF förlänger samarbetsavtalet med Aspekta med två år

Malmö FF förlänger samarbetsavtalet med Aspekta med två år Malmö FF har förlängt det samarbetsavtal som innebär att Aspekta är klubbens partner inom tjänster för PR och strategisk kommunikation med två år. Avtalet gäller till och med 2019. – Vi är mycket nöjda med vårt samarbete med Aspekta under 2017 och

mars 4, 2018
Thomas Pålsson
Övrigt
februari 2018
Almedalen eller Folkemødet, eller kanske båda?

Almedalen eller Folkemødet, eller kanske båda? Almedalen är en unik arena som under första veckan i juli samlar politiker, näringsliv, journalister, offentlig sektor, intresseorganisationer och akademi på en och samma plats. En gång per år samlas dessa aktörer för att opinionsbilda, nätverka, lyssna, yttra åsikter och argumentera mot varandra i mängder av

februari 7, 2018
Övrigt
december 2017
Livet efter hållbarhetsrapporten

  Nyligen fyllde det som kallas Hållbarhetslagen ett år. Under året som gått har innebörden i denna diskuterats flitigt och många är överens om att det kommer att krävas en hel del arbete för att få fram den färdiga hållbarhetsrapporten. Detta beror säkerligen på att tydliga rutiner och metoder än så länge

december 19, 2017
Martin Lucander
Corporate Communication
Nu söker vi 2018 års praktikant för projektet Öresundshuset i Almedalen

Vill du ha en spännande och lärorik praktik under vårterminen 2018? Vi letar efter dig som är nyfiken och samhällsengagerad och som vill vara med och arbeta med projektledningen av Öresundsregionens stora Almedalssatsning. Öresundshuset är en arena och mötesplats med fokus på frågor om Öresundsregionen under Almedalsveckan i Visby. Konceptet drivs i

december 13, 2017
Övrigt
Årsredovisningens ”VD har ordet” – i dialog med företagets omvärld

”VD har ordet” anser många vara den viktigaste och mest lästa delen i en årsredovisning. I ettf orskningsprojekt har Niklas Sandell, lektor, och Peter Svensson, docent, Ekonomihögskolan vid Lunds Universitet tillsammans med Aspektas Micke Sjöblom studerat ”VD har ordet” i 30 svenska börsnoterade bolags årsredovisningar för 2016. Studien presenterades vid ett

december 5, 2017
Mikael Sjöblom
Investor Relations
oktober 2017
Aspektas praktikant Malin Gärdeman

Malin Gärdeman har under hösten 2017 varit praktikant på Aspekta. Här kan du läsa om hur hon har upplevt att det är att arbeta hos

oktober 26, 2017
Aspekta
Övrigt
Fem råd för att bygga bättre investerarrelationer

De senaste åren har vi vant oss vid ett ökande antal noteringar på den svenska börsen och trenden ser fortsatt stark ut – 2017 kan mycket väl bli det bästa året

oktober 18, 2017
Jonas Årefors
Aspekta
Förtroendekapital borde vara en given post i framtidens balansräkningar

Roger Bolton, AW Page Society, om hur företagets förtroendekapital bäst förvaltas. Förtroende är grundläggande för all mänsklig aktivitet; det bygger både fred och välstånd. Tyvärr redovisar globala undersökningar – t ex Edelman Trust Barometer – minskat förtroende för i princip samtliga institutioner, oavsett om dessa utgörs av regeringar, företag, media eller

oktober 13, 2017
Thomas Pålsson
Aspekta
Lär känna Aspektas nya medarbetare

Vi hälsar Åsa Väärälä, Elin Nyström, Sara Tödt och Elias Månsson varmt välkomna till Aspekta. Här kan du läsa mer om deras bakgrund och erfarenheter. Vi passade också på att ställa tre snabba frågor till

oktober 3, 2017
Thomas Pålsson
Aspekta
september 2017
5 tips för kriskommunikation i sociala medier

När en kris uppstår i sociala medier går det oftast mycket snabbt. För att på bästa sätt hantera en hastigt eskalerande kris behövs förberedelser och ett strategiskt grepp, annars är det lätt att hanteringen landar i punktinsatser med liten

september 26, 2017
Elias Månsson
Aspekta
Aspekta AB välkomnar fyra nya konsulter till byrån

Aspekta AB, södra Sveriges ledande PR-byrå och rådgivare inom strategisk kommunikation har rekryterat fyra nya medarbetare till byrån. Tillsammans stärker de byråns erbjudande inom områdena Public affairs, hållbarhetskommunikation och digital kommunikation.

september 20, 2017
Thomas Pålsson
Aspekta
juni 2017
Har den köpta bolagsanalysen en framtid? Intervju med Claes Hemberg och Sofie Tarring

Har den köpta bolagsanalysen en framtid? Går den att använda för att nå fler investerare? Lyssna på intervjuerna från senaste Mötesplats Aspekta om den köpta

juni 22, 2017
Mikael Sjöblom
Investor Relations
Lägesrapport från Folkemødet

Folkemødet i Allinge är ett folkets möte. Här ses statsministern äta ”frokost” på ett café, samtidigt som människor går från seminarium till seminarium. Detta i en liten hamn i Allinge där politiker passerar obemärkt förbi på gatorna– som alla andra besökare – trots igenkänningsfaktorn. I år är den sjunde upplagan av

juni 17, 2017
Public Affairs
Fyra frågor till Benjamin Müller, ny landschef på Aspekta i Danmark

Aspekta har rekryterat Benjamin Müller som chef för bolagets verksamhet i Danmark. Benjamin har mer än 15 års erfarenhet från att arbeta med kommunikationsfrågor bland annat för bolag inom life science-sektorn. Vad fick dig att tacka ja till jobbet som Aspektas nya landschef i Danmark? – Utmaningen. Aspekta har en stark

juni 15, 2017
Philip Tönning
Aspekta
Anders Haskel förstärker Aspektas erbjudande inom finansiell kommunikation

Aspekta förstärker sitt erbjudande inom finansiell kommunikation genom att knyta till sig Anders Haskel. Anders är en välkänd profil inom den finansiella sektorn i Sverige och har under många år arbetat som analytiker och journalist. Han är bland annat sedan flera år ledamot i juryn för ”Bästa redovisningen”, den årliga bedömningen av årsredovisningar från bolag

juni 14, 2017
Mikael Sjöblom
Aspekta
Vem litar på media?

Vilka av oss litar på media? Svaret, visar det sig, är de allra flesta. Samtidigt som mediebranschen i stort befinner sig under angrepp från alternativa medier visar det sig att det svenska folkets förtroende till media och journalister är fortsatt högt. Bara en grupp står ut i Jesper Strömbäcks

juni 5, 2017
Public Affairs
maj 2017
Hur är det att vara praktikant på Aspekta?

Som praktikant på Aspekta får du stor insyn i hur det är att arbeta på en pr-byrå  och med kommunikation i praktiken. Något jag uppskattade mycket är att du får möjlighet att anpassa praktiktiden efter dig och dina intressen. Aspekta har tre ben inom kommunikation: Corporate Communication, Public Affairs och Finansiell kommunikation, och du får möjlighet

maj 23, 2017
Thomas Pålsson
Aspekta
april 2017
Tre spaningar: så vägleder styrelsen ledningen genom krisen

Nyligen medverkade Aspekta på ett seminarium tillsammans med Alumni och KPMG. Temat var ”Sanningens kris och krisens sanning”. Vid mötet presenterade Thomas Pålsson, VD för Aspekta, tre korta spaningar med bäring på styrelsers roll inför och vid en eventuell kris. Öppna ögonen – styrelsen kan vidga perspektiven Kommunikation är enkelt men ändå så

april 27, 2017
Thomas Pålsson
Corporate Communication
Malmö FF väljer Aspekta som PR- och strategisk kommunikationsbyrå

Malmö FF har valt Aspekta som sin partner inom tjänster för PR och strategisk kommunikation. Samarbetet startar omedelbart och avtalet varar under hela 2017. Malmö FF:s organisation utvecklas kontinuerligt och har under de senaste åren blivit allt mer professionell. Malmö FF är Sveriges mest framgångsrika fotbollsförening och huvuddelen av kommunikationschef Peter Åhlanders

april 11, 2017
Linda Molin
Aspekta
mars 2017
Den perfekta Almedalspanelen

Har din organisation satt igång arbetet inför Almedalen, kanske med ett eget seminarium? En paneldebatt till och med? Då har du säkert ställt dig frågan hur man får till den där perfekta Almedalspanelen – är det med dragplåstret, proffsdebattören eller kanske toppolitikern? Det låter kanske inte så exalterande, men det första du

mars 22, 2017
Public Affairs
Öka räckvidden under Almedalsveckan – så nyttjar du den digitala arenan

Almedalen är årets stora public affairs-händelse för många företag och organisationer. Fler och fler bokar resa och boende till politikerveckan i hopp om att öka medvetenhet och engagemang i sina frågeställningar. När konkurrensen om uppmärksamhet blir allt större – då blickar smarta organisationer mot den digitala arenan för att öka räckvidden för sina egna budskap

mars 14, 2017
Public Affairs
Vad innebär hållbarhetslagen för din organisation, egentligen?

I dag står hållbarhet högt på agendan. Vi ser konsumenter välja företag utifrån sitt samvete och medarbetare välja arbetsgivare utifrån hållbarhetsprofil och värderingar. Utvecklingen har gjort det avgörande med en trovärdig strategi för hur organisationen ska handskas med olika hållbarhetsfrågor och inte minst berätta vad bolaget faktiskt vill och gör. När riksdagen

mars 3, 2017
Martin Lucander
Corporate Communication
februari 2017
Analys: Vad händer när statsministern väljer bort Almedalen?

Reaktionerna på Stefan Löfvens besked att avstå från årets politikervecka i Almedalen säger något om den kraftfulla symboliken i beslutet – Sveriges statsminister väljer bort den vecka som kanske är den mest självskrivna i många beslutsfattares kalender. Beskedet levererades dessutom inte på en presskonferens, utan i en statusuppdatering på Facebook mitt under hans Sverigeturné i

februari 17, 2017
Public Affairs
Basverktygen som hjälper dig skapa goda relationer med finansmarknaden

Möjligtvis jobbar du med kommunikation i ett börsnoterat bolag, eller ett bolag som är på väg till börsen. Då har du stor nytta av att lära dig så mycket som möjligt om Investor Relations. Men var börjar du någonstans och vilken kunskapsnivå är tillräcklig? Dagligen dyker det upp viktiga frågor för dig

februari 6, 2017
Jonas Årefors
Investor Relations
januari 2017
Krisåret 2016 i backspegeln – tre sätt att undvika kriser under 2017

År 2016 var på många sätt ett krisens år. Vedertagna sanningar testades och fick i flera fall ge vika för nya idéer och till och med värderingar. Vi såg ett EU som knakade i fogarna, en Öresundsintegration som kom på skam och ett pärlband av politikerblunders som avlöste varandra. I efterhand är

januari 31, 2017
Martin Lucander
Corporate Communication
Välkommen Tomas André – ny seniorkonsult på Aspekta

Aspekta förvärvade i december pr-konsultföretaget Kommunicera. I och med förvärvet blev Tomas André seniorkonsult på Aspekta. – Aspekta har ett brett erbjudande inom kommunikation och rådgivning. Det innebär att Kommuniceras kunder får tillgång till kvalificerade tjänster inom opinionsbildning, lobbying och finansiell kommunikation, säger Tomas. Tomas har över 20 års erfarenhet

januari 26, 2017
Linda Molin
Aspekta
Noteringstrenden sätter IR högre upp på agendan

De senaste åren visar på ett stadigt ökande antal börsnoterade bolag på den svenska marknaden. Den växande noteringstrenden sätter Investor Relations allt högre upp på agendan, som en betydande framgångsfaktor i sammanhanget. I samband med en börsnotering skruvas kraven upp på god finansiell kommunikation. De senaste två åren har totalt 208

januari 23, 2017
Jonas Årefors
Investor Relations
Almedalen: Så skapar du affärsnytta och undviker vanliga fällor

Tisdagen den 20 januari 2017 bjöd Aspekta in till årets första Mötesplats Aspekta. Under frukostmötet diskuterade vi Almedalen och hur organisationer kan undvika vanliga fällor och istället fokusera på att skapa affärsnytta. Almedalen är en unik arena. Här samlas politiker, näringsliv, journalister, intresseorganisation och akademi en gång per år i en smältdegel

januari 20, 2017
Public Affairs
Så kommer du igång med digital opinionsbildning under 2017

Organisationer som vill påverka och skapa goda relationer med sin omgivning kan dra viktiga lärdomar från året som gick. Under 2016 kännetecknades det digitala medielandskapet i stor utsträckning av filterbubblor och dess effekter. Vi såg hur Brexit-omröstningen och USA-valet påverkades av Google och Facebooks personifierade informations- och nyhetsflöden. I våra analyser under

januari 4, 2017
Public Affairs
december 2016
Kommunicera blir en del av Aspekta

Aspekta förvärvar pr-konsultföretaget Kommuniceras verksamhet. Från och med årsskiftet kommer de båda företagen att vara ett. Genom förvärvet kommer Aspekta att stärka sin kompetens och sitt erbjudande inom bland annat kriskommunikation, marknads-pr och förändringskommunikation. Kommunicera kommer också att bidra med ett flertal kända kundvarumärken i södra Sverige. – Det finns mycket som

december 12, 2016
Thomas Pålsson
Aspekta
Hur förbereder du dig bäst inför det oväntade?

Även det oväntade kan inträffa, och det till synes osannolika är viktigt att förbereda sig inför. Hur kriser hanteras är många gånger avgörande för organisationens förtroende. Inledande misstag möter ofta förståelse, bristfällig hantering har däremot få överseende med. Inför påvens besök i Malmö anlitades Aspekta av Malmö stad för att ta fram en kriskommunikationsplan, som

december 11, 2016
Linda Molin
Corporate Communication
Nu söker vi 2017 års praktikant för projektet Öresundshuset i Almedalen

Vill du ha en spännande och lärorik praktik under vårterminen 2017? Vi letar efter dig som är nyfiken och samhällsengagerad och som vill vara med och arbeta med projektledningen av Öresundsregionens stora Almedalssatsning. Öresundshuset är en arena och mötesplats i Almedalen som drivs av ett partnerskap som bildats i syfte att driva

december 7, 2016
Linda Molin
Aspekta
november 2016
En vecka efter presidentvalet i USA

Nu har det gått en vecka sedan Donald J Trump, affärsman, mediepersonlighet och dokusåpastjärna, valdes till USA:s president, nummer 45 i ordningen. 2016 års presidentvalskampanj går till historien som den sannolikt allra smutsigaste. I årets kampanj tänjde Trump hela tiden på gränserna för hur en kandidat kan uttrycka sig och lärde sig på

november 16, 2016
Public Affairs
oktober 2016
Möt våra nya medarbetare

Vi hälsar Aida Uhac, Jonas Årefors, Oscar Svensson och Philip Tönning varmt välkomna till Aspekta. Här kan du läsa mer om deras bakgrund och erfarenheter. Vi passade också på att ställa två snabba frågor till dem. Aida Uhac Aida Ida Uhac har en masterexamen i European Affairs från Lunds universitet

oktober 28, 2016
Thomas Pålsson
Aspekta
Gränskontrollerna suger

Så kom dagen då gränskontrollerna skördade det första offret på Aspekta. Liksom många andra Öresundsföretag får vi planera in en avtackning av en lovande medarbetare, en kul kollega och vän som nu har gett upp. Anledningen? Självfallet osäkerheten som gör all pendling över sundet till ett elände: kommer jag fram i tid? Hur lång tid

oktober 20, 2016
Aspekta
Så skapar du en framgångsrik säljkultur och kommunikation som lyckas på börsen

I tisdags den 11 oktober arrangerade Aspekta tillsammans med Ahrens ett frukostmöte på Medicon Village i Lund. Ämnet som diskuterades var hur organisationer skapar en framgångsrik säljkultur och kommunikation för att lyckas på börsen. Vi har samlat några av insikterna som vi tar med oss från Mats Jacobsson, Ahrens, Mikael Sjöblom, Aspekta och Martin Linde, Arc Aroma Pure.

oktober 13, 2016
Investor Relations
Så rekryterar och behåller din verksamhet talanger

För två veckor sedan besökte Aspekta den internationella PR-konferensen ICCO Global Summit i Oxford. Vi träffade PR-konsulter och kommunikationsföretag från hela världen för att inspireras och dela erfarenheter sinsemellan. Ett återkommande samtalsämne var den växande utmaningen för verksamheter att rekrytera och behålla sina talanger. Det finns undersökningar som visar att dagens unga kommer byta jobb mellan

oktober 11, 2016
Övrigt
september 2016
Återigen en rekordvecka – Planera Almedalen 2017 redan nu

Almedalen 2016 var återigen en rekordvecka. Antalet besökare, evenemang och arrangörer var fler än tidigare år. Almedalsveckan kan bli din verksamhets mest effektiva arbetsvecka under året. Den ger dig unika möjligheter att påverka, utbildas och knyta värdefulla kontakter. Årets Almedalsvecka såg ut som följer: Besökare under Almedalsveckan: 40 000 (35 000) Antal

september 14, 2016
Övrigt
Lunchmöte 6 september: Clinton eller Trump?

På pappret talar mycket för en seger för demokraternas presidentkandidat Hillary Clinton i det amerikanska valet – bland annat opinionssiffrorna, den politiska kompetensen och hennes bakgrund. Vid ett lunchmöte på Aspekta resonerade Sydsvenska Dagbladets Senior Columnist och USA-kännaren Per T Ohlsson om vad som talar för Hillary Clinton och vad som kan göra att valet

september 8, 2016
Mötesplats Aspekta
juni 2016
Var är svenskarna?

Folkemødet i Allinge på Bornholm är danskarnas motsvarighet till vårt Almedalen i Visby. På danskarnas sommarö Bornholm, runt hamnen i pittoreska fiskebyn Allinge, har danskarna på ett utmärkt sätt byggt upp ett imponerande årligen återkommande forum för samhällsdebatt och information under fyra dagar i mitten av juni. När Bornholms Regionskommune 2011 bjöd in till

juni 27, 2016
Public Affairs
maj 2016
Det finns en god framtid för den köpta bolagsanalysen

Den köpta bolagsanalysen – eller uppdragsanalysen – har blivit allt vanligare på aktiemarknaden. På ett frukostmöte med IR-akademin på Aspekta den 24 maj diskuterades och belystes den köpta bolagsanalysen utifrån hur trovärdig den är. Panelen bestod av Anders Elgemyr, vd för Jarl Securities, Agneta Jönsson, chefredaktör för tidningen Aktiespararen, samt den fristående börsanalytikern och krönikören

maj 30, 2016
Mötesplats Aspekta
Ny omgång av utbildningsprogrammet Public Affairs Academy – Din organisation i politiken

Nu öppnar vi upp för anmälan till nästa omgång av Public Affairs Academy, en utbildning som Aspekta anordnar tillsammans med Sydsvenska Industri- och Handelskammaren. Utbildningsprogrammet riktar sig till dig som vill bli mer insatt i och bättre rustad för att navigera i det politiska landskapet. Programmet löper under hösten 2016 och har som

maj 18, 2016
Övrigt
Välkommen på frukostseminarium den 24 maj: Hur trovärdig är den köpta bolagsanalysen?

Den 24 maj arrangerar Aspekta ett frukost-seminarium kring den köpta bolagsanalysen, något som blir allt vanligare på aktiemarknaden. För att diskutera och belysa detta intressanta ämne har Aspekta bjudit in Anders Elgemyr, vd för Jarl Securities, Agneta Jönsson, chef-redaktör för tidningen Aktiespararen samt den fristående börsanalytikern och krönikören Anders Haskel. Moderator är Aspektas Gunnar Wrede,

maj 3, 2016
Mötesplats Aspekta
mars 2016
Aspekta växer och knyter till sig journalist från Dagens Industri

PR-konsultföretaget Aspekta i Malmö växer och har knutit till sig Gunnar Wrede, mångårig reporter och chef på Dagens Industri. Gunnar kommer från och med april att bistå Aspekta med seniora konsulttjänster framför allt inom mediehantering, medieträning och finansiell kommunikation. ”Vi har ett behov av att rekrytera flera konsulter och det är glädjande att vi

mars 23, 2016
Aspekta
februari 2016
Ett öga mot 2016

Vi befinner oss i turbulenta tider, med stora spänningar och konflikter. Enligt professor Wilhelm Agrell är tredje världskriget här, fast i en annan form än den vi är vana vid. Istället för kulor och krut är det informationen som står i centrum. Ryssland arbetar till exempel aktivt för att underminera tilltron till svenska myndigheter. Den

februari 3, 2016
Public Affairs
december 2015
Aspekta söker praktikant till våren 2016

Är du samhällsintresserad och brinner för kommunikation? Letar du dessutom praktikplats inför våren 2016? För projektet Öresundshuset 2016 söker vi på Aspekta nu en nyfiken och samhällsengagerad praktikant som vill vara med och projektleda Öresundsregionens stora Almedalssatsning. Öresundshuset är en mötesplats och ett partnerskap som bildats i syfte att driva Öresundsregionens frågor i

december 7, 2015
Aspekta
november 2015
Aspektas Linda Molin tar plats i PRECIS styrelse

PRECIS valde på årsmötet ny styrelse för branschorganisationen, som representerar PR-konsultföretagen i Sverige. Till ny ordförande utsågs Martin Petersson från Halvarsson & Halvarson, som efterträder Anna-Karin Hedlund på Diplomat. Linda Molin, vice VD och partner i Aspekta AB, valdes till ledamot. – Att vara styrelseledamot i PRECIS innebär att verka för att göra

november 16, 2015
Aspekta
oktober 2015
Public Affairs Academy – Ditt företag i politiken

Nu öppnar vi upp för anmälan till nästa omgång av Public Affairs Academy, en utbildning som Aspekta anordnar tillsammans med Sydsvenska Industri- och Handelskammaren. Utbildningsprogrammet riktar sig till dig som vill bli mer insatt i och bättre rustad för att navigera det politiska landskapet. Programmet löper under våren 2016 och har som mål

oktober 29, 2015
Övrigt
Grattis till SM-guldet, FC Rosengård!

På kontoret vill vi passa på att gratulera FC Rosengård till söndagens SM-guld! Efter 5-0 mot Linköping säkrade klubben sitt tredje raka guld. Nu väntar internationella äventyr i Champions League där Verona står som motståndare i åttondelsfinalen i november. Aspekta hejar glatt på som stolta sponsorer och hoppas på fortsatta

oktober 20, 2015
Aspekta
september 2015
Säg hej till våra nya kollegor!

Evelina Gunnarsson har en mastersexamen i nationalekonomi med fokus på beteendeekonomi vid Köpenhamns universitet. Hon har tidigare bland annat haft en praktikplats vid SEB:s avdelning Emerging Markets i Stockholm. Pontus Lundgren kommer närmast från Good Old i Malmö. Han har en kandidatexamen i strategisk kommunikation vid Lunds universitet och har tidigare bland annat arbetat

september 18, 2015
Aspekta
augusti 2015
Aspekta föreläser om att jobba med smart PR

“Så jobbar du smart med PR från början” var temat när Aspektas konsulter Cecilia Nettelbladt Stenberg och Micke Sjöblom gästade Ideon i Lund. De 50 deltagarna fick bland annat veta mer om vikten av att inventera relevanta målgrupper samt att arbeta igenom budskap och anpassa dessa till respektive målgrupp och kanal. Hör gärna av

augusti 27, 2015
Aspekta
Förändringar på Aspekta

Aspektas grundare Magnus Dahl har sålt sina aktier i företaget till VD Thomas Pålsson och vice VD Linda Molin. Samtidigt blir vår kollega Mikael Sjöblom delägare.

augusti 20, 2015
Aspekta
Börja planera din årsredovisning med en ÅR Audit

Efter vad vi hoppas har varit en skön sommar är det kanske dags att börja planera för nästa årsredovisning. Är det en utmaning att förnya och utveckla den? Stämmer koncept, tema och innehåll med de värden du vill förmedla? Hur framtonar din årsredovisning jämfört med konkurrenternas? Dessa och andra frågor får svar i

augusti 11, 2015
Aspekta