Blogg

När beskedet kom i slutet av mars om att Almedalsveckan 2020 ställdes in var det väntat. Risken för smittspridning av covid-19 och rådande samhällsrestriktioner innebar att det på många sätt var omöjligt att genomföra. Säkerligen togs beskedet emot med blandade känslor hos många aktörer. Förståelse varvat med besvikelse och oro för inställda planer och förlorade

juli 10, 2020
Åsa Väärälä
Public Affairs

I dag firar Öresundsbron 20 år. Denna länk mellan två länder som bland annat har skapat Nordens största arbetsmarknadsregion och en direkt närhet mellan södra Sverige och en internationell flygplats med global räckvidd. Men det är hög tid för en nytändning för Öresundsregionen. Samarbetet mellan Sverige och Danmark påminner delvis om ett dysfunktionellt äktenskap, där

juli 1, 2020
Thomas Pålsson
Övrigt

Delårsrapporten är ett av de viktigaste verktygen för ett börsnoterat bolags kommunikation. Därför är det betydelsefullt att göra rapporten så kommunikativ som möjligt, inte bara redovisa enligt regelverk. Aspekta gick nyligen igenom ett 50-tal börsnoterade bolags delårsrapporter för årets första kvartal. Den mest intressanta trenden är hållbarhet. Många bolag nämner inte

juni 30, 2020
Anna Westesson
Investor Relations

Hund- och kattfoderstillverkaren Royal Canin gör en satsning för att öka kunskapen kring vikten av rätt näring för nyfödda och unga katter och hundar. Till sin hjälp tar Royal Canin PR- och kommunikationsbyrån Aspekta AB. Samarbetet ska bidra till att öka kunskapen hos djurägare så att de kan skapa rätt förutsättningar för att deras djur ska få ett hälsosamt och friskt liv. 

juni 24, 2020
Linda Molin
Corporate Communication

Är det möjligt att bedriva påverkansarbete under rådande samhällssituation? Går det att göra sin röst hörd och positionera en samhällsfråga i kölvattnet av en pågående Covid-19 kris och avsaknaden av Almedalen som en arena? Aspekta har tagit tempen på det svenska debattklimatet. Sedan mitten av mars är det krisen som sätter den

maj 29, 2020
Åsa Väärälä
Public Affairs

Malmöbaserade PR- och kommunikationskonsultföretaget Aspekta breddar sitt ägande genom att Anna Westesson blir delägare och samtidigt ny senior konsult. Dessutom blir även Aspektas nuvarande medarbetare och hållbarhetsspecialist Martin Lucander delägare. – Vi ser den partnerägda modellen som den bästa; att ett företag ägs och leds av konsulter som dagligen möter kunderna ger

maj 4, 2020
Linda Molin
Aspekta

Vi vet det alla – hur viktigt det är att fatta beslut och informera på rätt grunder. Särskilt med hänsyn till de föränderliga och oroliga tider vi just nu lever i. En tid då faktabaserad information och välgrundade beslut hindrar rykten och felaktigheter från att spridas samt förhindrar förhastade beslut.  Genom att

april 28, 2020
Aspekta

När Almedalsveckan 2020 ställdes in kom det inte som en överraskning. Det var ett ansvarsfullt beslut av huvudarrangörerna och Sveriges åtta riksdagspartier. Att regioner och kommuner ska prioritera och fokusera på Almedalen under rådande Covid-19 pandemi och dess verkningar på samhället kan idag inte motiveras. Det är heller inte möjligt utifrån rådande riktlinjer för

april 21, 2020
Public Affairs

Spridningen av coronaviruset ställer oss inför utmaningar vi aldrig tidigare upplevt. Vi slits mellan en oro för de äldre samt en oro för ekonomin och resten av samhället. Effekterna av coronapandemin medför utmaningar för många företag. Stängda gränser leder till försenade eller uteblivna leveranser, minskad efterfrågan och avbrutna produktioner. Innan påskhelgen nådde vi all time

april 15, 2020
Linda Molin
Corporate Communication

Även om det är turbulenta tider och det kan vara svårt som börsnoterat bolag att fokusera på den externa informationen är det viktigt att fortsätta att kommunicera med aktieägare och övrig finansiell marknad för att behålla och till och med höja företagets trovärdighet. Bolagsstämman är fortfarande ett viktigt forum att föra en dialog på, även

april 2, 2020
Mikael Sjöblom
Investor Relations