Digitala Almedalsarenor – fler megafoner än lyssnare

När beskedet kom i slutet av mars om att Almedalsveckan 2020 ställdes in var det väntat. Risken för smittspridning av covid-19 och rådande samhällsrestriktioner innebar att det på många sätt var omöjligt att genomföra. Säkerligen togs beskedet emot med blandade känslor hos många aktörer. Förståelse varvat med besvikelse och oro för inställda planer och förlorade affärer.

Ganska snart fanns det ett antal aktörer som drog igång olika initiativ med digitala versioner av Almedalen. De mest framträdande var Boinstituet med Digitala Almedalen, Framtidsarenan som initierades i samarbete mellan Microsoft, Hill + Knowlton och Rodolfo, Elmia och Lottie Knutsson i spetsen med Elmiadalen och Skånes egen arena med #iställetföralmedalen som arrangerades av Altitude Meetings i Malmö. Andra exempel på digitala arenor var Offentliga Affärers Viritual Almedalen och Futurion i samverkan med Altinget.se med DigitAlmedalen.

Intresset och suget att fortsätta samhällsdebatten utan den fysiska arenan Almedalen har således varit stort. Men frågan är om de digitala alternativen har lyckats i sina ambitioner? Svaret är nog tudelat. 

Det karakteristiska för Almedalen är när företrädare från organisationer, myndigheter, akademien, näringsliv, politik och det civila samhället möts och delar sina respektive perspektiv i en fråga eller utmaning. Det är då det spännande samtalet i en samhällsfråga uppstår. I årets digitala versioner var närvaron av näringslivets röst varierande. Intresset att delta i årets samhällsdebatt verkar vara mindre än vanligt från näringslivet, vilket är fullt förståeligt. Många inom näringslivet hanterar ju just nu konsekvenser och utmaningar i kölvattnet av covid-19 krisen och behöver nedprioritera sin röst i samhällsdebatten. 

En annan utmaning som många av de digitala arenorna också verkar ha haft gemensamt är intresset för omvärlden att lyssna och ta del av de digitala sändningarna. Trots mycket proffsiga och välarrangerade digitala sändningar, relevanta teman och intressanta samhällsfrågor verkar intresset att sända varit större än att ta del av dem. Generellt verkar aktörerna ha haft svårt att nå ut till en bredare publik och få deltagare att lyssna på livesändningarna. I de fall där livesändningarna varit transparenta har tittarsiffrorna legat på cirka 20–40 personer. Däremot är ju storheten med digitala sändningar att man kan se och dela dem i efterhand på olika digitala plattformar. Så över tid kommer de säkert att nå en större publik. 

Trots utmaningar är det än dock glädjande att se att det i år har funnits så många aktörer och entreprenörer som varit snabba att ställa om och erbjuda digitala arenor. De mest intressanta alternativen är dock Elmidalen och Altitude Meeting med #iställetföralmedalen. De båda aktörerna har lyckats väl med fullspäckade program, spännande samhällsamtal och proffsiga arrangemang. Grattis också till Altitude Meetings som välförtjänt är utsedda till Innovativast i Almedalen 2020 av Dagens Opinion med #iställetföralmedalen.

Vi ses, förhoppningsvis på plats, i Almedalen 2021 då samhällsdebatten fortsätter. Erfarenheter och lärdomar från året 2020 tar vi med oss och det ska bli intressant att se vilket temaområde som toppar nästa års seminarieutbud. Kanske #samhällsutmaningar efter corona?