Hållbarhetsredovisningen är klar – vad händer nu?
Det handlar om att tänka nytt kring vad innehållet i redovisningen kan användas till och se den som ett värdeskapande grundmaterial snarare än en produktion som tas fram av nödvändighet. Som helhet kan en rapport vara svårsmält – den är ju trots allt ett juridiskt dokument -, men delar av den kan effektivt användas till både intern och extern kommunikation i en rad olika kanaler. Den kan med enkla medel justeras eller anpassas för att träffa olika målgrupper och olika kontaktytor.
Säkerställ att er hållbarhetsredovisning inte blir ett dokument som samlar damm i en skrivbordslåda, utan ett dokument fullt av levande innehåll som kan användas året om. Med en genomlysning av er hållbarhetsrapport kan Aspekta hjälpa er att identifiera budskap som kommuniceras genom exempelvis:
- Film
- Infografiker
- Innehåll till hemsida och sociala medier
- PR-aktiviteter
- Intern och extern kommunikation
Vill ni veta mer om hur man tar fram värdeskapande kommunikation med utgångspunkt i ert bolags hållbarhetsredovisning? Kontakta Sara Thorngren eller Sara Lindblad, konsulter inom hållbarhetskommunikation på Aspekta.