Partiledarnas valkampanj i sociala medier – hur ser de egentligen ut?
I årets valkampanjer har sociala medier kommit att spela en större roll i jämförelse med tidigare val. Partiledarna nyttjar nu sociala medier för att förmedla en bild av deras vardag genom inlägg bestående av bilder, filmer och urklipp från politiska framträdanden och utspel men även inlägg med sina familjer, husdjur och andra vardagliga attribut som att äta korv eller hämta barn på förskolan.
De flesta partiledare använder sig av de största sociala mediekanalerna men anpassar budskapen och utformningen av sina inlägg efter plattformens uppbyggnad. I inläggen ser vi oftast en bild på partiledaren mitt uppe i ett antagande men då och då publicerar de en selfie. På Instagram är det vanligast att de nio partiledarna förmedlar sin vardag med bilder på sig själva, medan på Facebook går de till attack mot förslag som deras opponenter presenterat, oftast med hjälp av en artikel och en egen kommentar. På Facebook delar partiledarna även egna politiska förslag och beskriver olika antaganden de haft med hjälp av artiklar från olika nyhetsmedier.
Twitter är det ett antal politiker som lämnat på grund av det hårda samtalsklimatet, bland annat statsminister Magdalena Andersson och Ulf Kristersson. Samtidigt påvisar Resumé och Meltwater att Ebba Busch, följt av Jimmie Åkesson och Annie Lööf skapar störst engagemang på mikrobloggen. Engagemang i sociala medier kan både tyda på att de får medhåll från trogna väljare men innebär också att partiledarna får utstå hårda kommentarer från personer som tycker annorlunda. I mitten på Twitters engagemangslista finns partiledarna Nooshi Dadgostar och Johan Pehrson. Mest aktiv är miljöpartiets språkrör Per Bolund som toppar listan med antal inlägg men har samtidigt minst engagemang bland sina följare.
Partiledarnas strategi med att ge en vardaglig inblick på sociala medier ska generera en bild av partiledarna som mer mänskliga. Syfte är att minska avståndet mellan den politiska eliten och väljarna. Förhoppningen är att de partiledare som har en mer personlig framtoning ska få fler att ta till sig deras politiska budskap genom deras närvaro i sociala medier. Det svåra i detta kan vara att lyckas framställa partiledaren som både en mänsklig, kompetent och stark ledare.
Något vi kan ta med oss från partiledarnas valkampanjande i sociala medier är mixen av olika typer av inlägg, både de som berättar om deras idéer och verksamhet men också sättet de delar vidare nyheter från andra kanaler. Partiledarna interagerar också på bred front med sina följare som kommenterar deras inlägg vilket i sin tur kan generera ytterligare interaktion. Avslutningsvis går det att konstatera att partiledarna och deras stab nyttjar deras sociala medie-kanaler frekvent i valspurten och delar flera olika typer av inlägg om dagen.
Här kan ni läsa mer om varför det är viktigt med en digital strategi och hur vi kan hjälpa er att sätta riktningen för er digitala närvaro.