Så hanterar vi den digitala stressen 2023 – en spaning från Aspektas Nytårskur
I veckan kunde vi äntligen, efter lång väntan, återuppliva en av Aspektas mest uppskattade traditioner – Aspektas Nytårskur! 🇩🇰
Nytårskur är en gammal dansk kunglig tradition som syftade till att fira året som har gått och blicka framåt mot det nya året. Traditionen har spridit sig utanför kungahuset och flera danska verksamheter bjuder till Nytårskur för att tacka medarbetare, kunder och samarbetspartners. Eftersom Aspekta är en Öresundsbyrå vill vi så klart ta vara på vårt danska arv. Som sig bör skålade vi in det nya året med gott sällskap, danska kransekager och en titt i spåkulan för att spana kring vad 2023 har att erbjuda. Bland spaningar om vårt politiska läge, det regionala näringslivet och hållbarhetsfrågans status berörde vi även hur vi ska hantera den digitala värld vi befinner oss i.
Det går inte en dag utan rubriker på löpsedlarna om hur mycket vi alla påverkas av vår uppkopplade livsstil och den digitala stress som följer med den. Insikterna och uttalandena från proffsen är många och tydliga – vi behöver ta avstånd och detoxa för att ta hand om vår mentala hälsa. Det är säkerligen hälsosamt och görbart för de flesta. Men vad gör en om en jobbar med kommunikation och de digitala verktygen behöver vara en del av vardagen?
Många bolag driver sin kommunikation utifrån uppkopplade strategier som innebär konstant tillgänglighet överallt. För kommunikations- och marknadsavdelningen blir det plötsligt svårt att begränsa den uppkopplade tiden till kontorstider, den digitala detoxen är långt bortom räckhåll. Våra kunder betonar att detta är en stor utmaning och vi ser det även när vi tittar på trender. Synen på kommunikationsprofessionen verkar gå mot en livsstil snarare än ett jobb. Men vill vi ha det så?
Vi spår en renässans för behovet av analys och strategi före kanal. Att utvärdera, fokusera, prioritera och välja bort är både smartare och mer hållbart än att finnas överallt. Vi ser att budskapen blir allt viktigare när konsumenterna blir mer vana och luttrade. I en värld som präglas i allt större utsträckning av instabilitet, osäkerhet och kriser finns det ett behov att vara eftertänksam och värna om varumärket. Vi hoppas att vi kan dra ner på tempot och inte slänga oss in i stormen på grund av rädsla för att lämnas utanför.
Finkänslighet och trovärdighet är ord som åter är på tapeten – och som allt fler av våra kunder använder mer frekvent i sin planering av framtida kampanjer. För att inte tala om den nya teknologin som kan användas som hjälpmedel för att motverka tondövheten och driva en mer insiktsdriven och strategisk kommunikation. Med rätt inställning, integritet och en stadig kurs kan vi lära oss att hantera vår uppkopplade värld och ta kontroll över den digitala stressen.