Utbildning i EU:s direktiv mot Greenwashing

Vi hjälper dig att möta kommande lagstiftning kring hållbarhetspåståenden i kommunikation och marknadsföring.

EU:s direktiv om hållbarhetspåståenden – Green Claims – är snart på plats. Genom detta tillkommer nya spelregler för hur din organisation får använda hållbarhetspåståenden i kommunikationen och marknadsföringen av produkter och tjänster. Företag kommer nu avkrävas att backa upp sina budskap om miljöfördelar med olika typer av bevis i syfte att skydda konsumenter från vilseledande information och därmed hjälpa dem att fatta medvetna val. Förutom att ställa nya krav på kommunikationen, skapas också utmaningar för organisationen när det gäller hur och vem som ska kommunicera för företagets räkning. Att kunskapen om den nya lagstiftningen och företagets förhållningssätt sprids inom organisationen kan därför blir avgörande för att behålla såväl förtroende som konkurrensfördelar.

Värdet av en utbildning i EU:s direktiv mot Greenwashing

  • Ökad trygghet i att möta den nya lagstiftningen och kommunicera företagets hållbarhetsfördelar
  • Inspiration till arbetet med att stärka förtroendet hos konsumenter och intressenter genom hållbarhetskommunikation
  • Insikt i hur ditt företags hållbarhetskommunikation blir mer relevant, transparent och verifierbar
  • Vägledning i hur du säkerställer att era hållbarhetspåståenden är korrekta och inte vilseledande
  • Användbara verktyg för att bedöma och stärka organisationens hållbarhetspåståenden 

Vad vi kan hjälpa dig med

  • Utbildningar för ledningsgrupper, kommunikationsavdelningar och marknadsteam anpassad efter din organisations behov
  • Träning i att granska, bedöma och utveckla organisationens hållbarhetspåståenden
  • Utveckling av budskapsplattform baserat på era konkreta bevis 

Vill du veta mer? Kontakta någon av oss:

Cornelia Rohlsson

Cornelia Rohlsson

Konsult

Martin Lucander

Martin Lucander

Konsult och partner